Debordelizace počítače – recenze knihy

Kniha Jürgena Kurze, německého profesionála „na poli efektivity práce, který v tomto směru pomohl již stovkám firem“, je určená pro všechny, kteří jsou zahlceni emaily, soubory a  informacemi a chtěji si uspořádat počítač a přizpůsobit si ho tak, aby věděli, kde co mají.

Anotace: Neustále přeplněná schránka s e-maily, neuspořádané soubory v počítači, zmatek na ploše. V dnešní době, kdy na nás útočí data ze všech stran, se s těmito problémy potýkáme téměř všichni. V této knize naleznete snadno aplikovatelné podněty pro vlastní pracoviště a pro plynulou spolupráci s ostatními. Všechny tipy jsou ověřeny každodenní praxí. Budete-li se řídit těmito tipy, všechny vaše e-maily a soubory budou mít své místo a přitom toho docílíte naprosto jednoduše a pomocí pár kliknutí. Počítač vás přestane stresovat a stane se pomocníkem na cestě k dosažení vašich cílů.

Po přečtení těchto vět na zadní obálce bylo jasné, že si knihu musím přečíst. Úvodní věnování knihy “všem tatínkům a maminkám, kteří (stále ještě) tráví příliš mnoho času v kanceláři a digitálním světě a nevidí, jak jejich děti vyrůstají mě donutilo zamyslet se nad svými zlozvyky a pustit se do čtení.

Hned zkraje bychom si měli uvědomit, že kniha je primárně zaměřená na zvýšení produktivity ve firmách, debordelizaci firemních počítačů, redukci času stráveného čtením a posíláním emailů, ukládáním souborů a vytvářením společných zásad pro práci se soubory a jejich zpracováním. Přesto jsem se rozhodla vytěžit z knihy maximum, což vlastně podpořil samotný autor slovy: “Experimentujte. Najděte svou vlastní cestu. Dobré je to, co činí dobře vám.”

Na začátku pro nás má autor nachystaný krátký test, ale opět, je zaměřený na zaměstnance firem, takže ne zcela ideální pro ty z nás, kteří si chtějí uspořádat vlastní počítač, takže s klidem můžete tuto část přeskočit. Kniha je rozdělená do sedmi kapitol a v každé kapitole je cílem zvládnutí jedné oblasti, emaily, lístečkové hospodářství, datový chaos, týmové společenství, příval informací, změť kabelů, plnění termínů. Jednoduché, přehledné, praktické, logický postup od představení problému, přes postup, jak ho vyřešit, varování co neopomíjet, co tím získáme, sem tam extra tip. To vše je doplněné ilustračními obrázky pro lepší porozumění. Co mně osobně vadilo byla hesla u každého odstavce, to je podle mého zbytečné, ale zase, jde o knihu, kde si máme poradit svépomocí a tak pokud člověk zpětně něco hledá, stačí si číst jen ta postranní hesla.

Dala mi ta kniha něco? Upřímně, vzala jsem si k srdci pár informací z první kapitoly, zaujala mě technika vytváření hesel, znovu jsem si připomněla, že emaily je třeba řešit hned, protože každý den chodí nové, ale že bych v ní objevila něco, co už nevím, tak to ne.

Komu bych knihu doporučila? Všem, kdo si neví rady se svými emaily, se zahlceným počítačem a nemají tušení, kde by měli začít. Tato kniha je pak pro vás ideální a myslím si, že první tři kapitoly a ta poslední vám zaručí rychlé výsledky.

KURZ, Jürgen. Debordelizace počítače. / 1. Vydání. / Překlad: Renáta Rykrová, 2015